ANBOS nieuws-special |
Sectie VO / Specialisaties |
|
|
|
Je bent lid van ANBOS én aangesloten bij de sectie VO/Specialisaties. Daarom ontvang je deze nieuwsbrief met nieuws en ontwikkelingen rondom specialisaties. |
|
|
De organisatie en kwaliteit van de Nederlandse acnezorg |
|
Promotieonderzoek |
door Femke de Vries |
Acne vulgaris treft ongeveer 85% van de mensen wereldwijd. De impact van deze huidaandoening is groot en vraagt om een effectieve en tijdige behandeling binnen een goed georganiseerd zorgsysteem. Onderzoeker Femke de Vries deed er onderzoek naar en schreef een proefschrift waarmee ze in september 2022 promoveerde. Branchevereniging ANBOS en een grote groep schoonheidsspecialisten hebben hier aan meegewerkt. |
|
|
|
ANBOS bestuursvoorzitter Jantine van ’t Klooster was bij de feestelijke promotie en vroeg Femke om meer te vertellen over haar onderzoek en de belangrijke uitkomsten voor onder andere schoonheidsspecialisten. (fotografie: Theo Hafmans) |
|
|
|
Hoe heeft ANBOS je kunnen helpen bij het onderzoek? |
|
"ANBOS heeft bij verschillende onderdelen van het onderzoek een rol gespeeld. Zo hielp ANBOS in het werven van schoonheidsspecialisten voor deelname aan een enquête en aan interviews. Dit was een belangrijk onderdeel van het promotieonderzoek omdat schoonheidsspecialisten (naast dermatologen, huisartsen en huidtherapeuten) een grote rol spelen in de zorg rondom patiënten met acne. Hun mening was daarom van groot belang. Verder hebben de stappen uit het Richtsnoer Acne van ANBOS onder andere geholpen om te zoeken naar wetenschappelijk bewijs voor de effectiviteit en veiligheid van niet-medicamenteuze behandelingen. Met andere woorden: wat schoonheidsspecialisten doen in de praktijk, werkt dit ook? Mijn eerste resultaten kon ik als gastspreker delen met de beroepsgroep op een van de jaarlijkse congressen van ANBOS." |
|
|
Hoe heb je de input van schoonheidsspecialisten meegenomen? |
|
"Een onderdeel van het proefschrift was het combineren van enquête-data met interviewdata, waarbij maar liefst 176 schoonheidsspecialisten de enquête invulden en zes schoonheidsspecialisten zijn geïnterviewd. Hierdoor kregen we een goed beeld hoe schoonheidsspecialisten de organisatie van acnezorg ervaren en wat er volgens hen goed gaat en wat wellicht beter zou kunnen. Ook hun ideeën over toekomstige acnezorg zijn hierbij in kaart gebracht." |
|
|
 |
|
|
…de schoonheidsspecialist op de 2e plek staat van meest bezochte zorgverleners voor acne (na de huisarts)? …de schoonheidsspecialist op het onderdeel patiënttevredenheid door acnepatiënten werd beoordeeld met een 7,1 op een 10-punt schaal? ...53% van de (acne)zorg werd verleend door artsen (dermatologen en huisartsen) en 47% door niet-artsen (huidtherapeuten en schoonheidsspecialisten)? …de overgrote meerderheid van de mensen met acne (74%) hulp zoekt in de vorm van vrij verkrijgbare huidverzorgingsproducten? |
|
|
Wat betekent jouw onderzoek voor schoonheidsspecialisten? |
|
1. Door versnipperde acnezorg zien mensen door de bomen het bos niet meer |
Een van de belangrijkste uitkomsten van het onderzoek is dat de zorg voor mensen met acne versnipperd lijkt te zijn. Zo vonden we maar liefst 58 verschillende variaties van bezochte zorgverleners, ook wel zorgpaden genoemd. Hierdoor zien mensen met acne soms door de bomen het bos niet meer. Versnipperde acnezorg kan ertoe leiden dat mensen met acne pas in een laat stadium een effectieve behandeling ontvangen of onnodige langdurige zorg krijgen. Het is goed om je hier als schoonheidsspecialist bewust van te zijn, bijvoorbeeld door dit tijdens de anamnese uit te vragen. |
|
|
2. De juiste zorg lijkt niet altijd op de juiste plek |
Zo vonden we dat ernstige vormen van acne, die wellicht het beste geholpen kunnen worden met medicatie, niet altijd door een arts werden behandeld. En mensen met lichte vormen van acne soms bij een dure tweedelijns dermatoloog onder behandeling waren, terwijl zij misschien ook goed geholpen konden worden in de eerstelijnszorg, bijvoorbeeld door een schoonheidsspecialist. In het laatste hoofdstuk van het proefschrift geven we daarom aan de hand van een schema opties voor doorverwijzen en samenwerken, wat zorgverleners kan ondersteunen in het maken van keuzes voor de juiste zorg voor hun patiënt. |
|
|
|
3. Benader acne als medische huidaandoening en meet acne vaker |
Tot slot raden we schoonheidsspecialisten aan om acne als medische huidaandoening te benaderen in plaats van als een cosmetische. Dit betekent dat de behandelingen die zij uitvoeren goed zijn onderzocht en waarvan is bewezen dat ze werken, ook wel ‘evidence based practice’ genoemd. Ook adviseren wij om acne vaker te meten. Zo kun je als schoonheidsspecialist zien of je behandeling werkt maar ook of je iemand met acne beter naar een andere zorgverlener kan doorsturen. Als dit met speciale vragenlijsten voor patiënten gebeurt, de zogenaamde PROMS en PREMS*, kunnen schoonheidsspecialisten direct in kaart brengen wat de wensen en behoeften van mensen met acne zijn en kan de zorg beter op de patiënt afgestemd worden. * Dit zijn kwaliteit van leven-vragenlijsten zoals de Dermatology Life Quality Index (DLQI) of een patiënttevredenheidsenquête. Die zijn in het Nederlands van internet te downloaden en voor patiënten met alle soorten huidaandoeningen geschikt. |
|
|
Korte samenvatting van het proefschrift van Femke de Vries |
|
Het proefschrift beschrijft de omvangrijkheid van de Nederlandse acnezorg. Deze zorg is echter versnipperd. Ook lijkt een grote groep patiënten met soms ernstige acne niet altijd in aanraking te komen met medicatie waardoor acnepatiënten wellicht niet altijd de juiste zorg op de juiste plek ontvangen. De Nederlandse acnezorg kan worden omschreven als een leeromgeving waar ruimte is voor het onderzoeken van nieuwe benaderingen om de kwaliteit van acnezorg te verbeteren. In het proefschrift staan verschillende opties zoals herschikken en verdelen van taken tussen artsen en andere (paramedisch) geschoolde zorgprofessionals. Tot slot wordt een overkoepelend, multidisciplinair zorg- en participatiemodel voorgesteld, om de kwaliteit van zorg te verbeteren door deze beter af te stemmen op de behoeften van de patiënten. Wil je het hele proefschrift lezen? Op de website van de Hogeschool Utrecht kun je het proefschrift downloaden in het Engels met een Nederlandse samenvatting. Ook kun je het proefschrift bij Femke opvragen (digitaal of op papier). Stuur daarvoor een mailtje naar femke.devries@hu.nl. |
|
|
|
Waar wil jij meer over lezen, horen, zien? |
We zijn benieuwd over welke onderwerpen op het gebied van Specialisaties jij meer wil weten? Help ons en mail je ideeën, zodat we onze nieuwsbrieven, events en meer nog beter kunnen afstemmen op jouw wensen! |
|
|
Wat vond je van deze mail? |
|
|
|
|